Tréninkové metody

Hojo Undo

Hojo Undo trénink

 

Důležitou součástí tréninků v Okinawa Karate do je cvičení s tradičními pomůckami Hojo Undo (přípravné cvičení), které společně s Jumbi Undo (tradiční rozcvička) a tréninku na makiwaře (úderovém prknu) tvoří nezbytný základ tréninku tradičního karate dó.

Cílem Hojo Undo není rozvíjení celkové síly těla, ale rozvíjení síly jeho jednotlivých částí,a to až do vytvoření „úplné tělesné“ síly. Proto Hojo Undo nelze chápat jenom jako pouhé posilovací cvičení, ale jako komplexní cvičení , které pokuď se provádí správně tak má daleko hlubší význam.

Cvičení s tradičními pomůckami je provázeno vnitřním „hara“ dýcháním ve spojení s pevně zakořeněným postojem a uvolněnou horní částí těla..Velký důraz je kladen na jednotu pohybu těla a dechu a taktéž na princip zakořenění - „ Muchimi“ .

Pokuď je toto cvičení prováděno skutečně pravidelně a technicky správně ,tak se poměrně brzy zlepšuje síla a pronikavost jednotlivých technik karate- úderú , kopů a krytů a i celková kvalita a síla cvičení , zejména v Kata.

 

NĚKTERÉ POMÚCKY NA HOJO UNDO

Chi Ishi

Chi Ishi

Posiluje na horní končetině oblast zápěstí, lokte a ramene. Kromě toho vede i k silnějšímu úchopu ruky. Cvičení s chishi zostřuje úder zuki, bloky shuto uke, nagashi uke a hiki uke. Navíc cvičení s chiishi rozvíjí muchimi a intenzitu pohybů.

Nigiri Game

Nigiri Game

Zdokonalují techniku úchopu. Zdvihání nigiri-game dopředu a do stran posiluje ramena a zápěstí. Posiluje se i oblast svalů předloktí. Vedou k lepší stabilitě, silným kyčlím, nohám i chodidlům. Hluboké břišní dýchání posiluje vnitřní orgány a cvičením se vytváří i síla v dolní břišní oblasti - hara.

Ishi-sashi

Ishi-sashi

Rozvíjí a posiluje svaly předloktí, paže a zápěstí. Vytváří pronikavost úderů a zlepšuje přitahovací techniky.

Tan

Tan

Cvičení s tan posiluje svaly paže, předloktí a dolních končetin. Posiluje se i oblast zápěstí, kyčlí a krku.

Tetsu Geta

Tetsu Geta

Cvičení se železnými sandály se skládá ze zvedání nohou a chůze. Posiluje svalstvo nohou a břicha. Dává sílu vašemu kopu.

Kongo Ken

Kongo Ken

Váží nejméně 30 až 40 kg, proto je lepší cvičit s partnerem. Rozvíjí silné tělo a také především oblast hodů a chvatů.

Sashi Ishi

Sashi Ishi

Posiluje kyčle, zápěstí, sílu úderů a kopů. Rozvíjí se s ním muchimi a celková intensita pohybů.

Makiage Kigu

Makiage Kigu

Zlepšuje sílu předloktí i zápěstí a také úchop.

Tetsuarei

Vylepšuje sílu úderu, posiluje horní končetinu, svaly krku, hrudníku, zad i dolních končetin. Vytváří se tak síla pro základní techniky.


Hojo Undo trénink v zahradním dojo Karate Kenkyu Klubu (cca 1926) , v pozadí Miyagi Chojun Sensei
Hojo Undo trénink v zahradním dojo Karate Kenkyu Klubu (cca 1926) , v pozadí Miyagi Chojun Sensei